חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיסונים לחו"ל

חיסונים בטרם נסיעה לחו"ל למדינות מסוימות היא אחת המטלות החשובות ביותר המוטלות על הנוסע לצד ביטוח נסיעות לחו"ל. מדינות רבות ברחבי העולם, בעיקר מדינות עולם שלישי עלולות להוות סכנה בריאותית למטייל או לתרמילאי המבקר בה.
מחלות רבות אליהן האדם המערבי אינו חשוף בדרך כלל, עלולות לתקוף את המערכת החיסונית שלו, במקרה הטוב לרתקו למיטה ובמקרה הרע אף לגרום למותו. חיסונים למטייל ניתנים בעיקר לתרמילאים היוצאים למזרח הרחוק ודרום אמריקה, בפרט במקרה של המוצ'ילרים הישראלים היוצאים לחו"ל לתקופות ארוכות.

החיסונים לחו"ל ניתנים במרפאות משרד הבריאות וקופות החולים במחירים משתנים בהתאם לסוג החיסון. כאמור, לכל יבשת ומדינה המחלות והנגיפים המסוכנים בשטחה ולכן החיסונים ניתנים בהתאם ליעד הספציפי אליו נוסעים.

מרבית המטיילים שבאים להתחסן במרפאות הם תרמילאים הנוסעים לדרום ומרכז אמריקה כגון: ברזיל, בוליביה, ארגנטינה, פרו, מקסיקו, קובה, קוסטה ריקה ועוד. יעד נוסף לא פחות פופולרי הן מדינות מזרח אסיה כגון: הודו, נפאל, סין, תאילנד, ויטנאם, לאוס וקמבודיה.

בכל אותן מדינות ובמדינות רבות נוספות קיימת סכנה ממשית להידבק במחלות הבאות להן כדאי לקחת חיסון בטרם הנסיעה:

  • טיפוס הבטן
  • מלריה
  • דלקת כבד נגיפית A (צהבת A)
  • דלקת כבד נגיפית B
  • קדחת צהובה
  • דלקת מוח יפנית
  • דלקת עוצבה מנינגוקוקית
  • דלקת מח חדה המועברת ע"י קרציות TBE – TICKBORNE ENCEPHALITIS

טיפוס הבטן (טיפואיד)
טיפוס הבטן היא מחלה הנגרמת ע"י חיידק סלמונלה מסוג טיפי (salmonella typhi) העובר במזון נגוע, בעיקר ביצים ומוצרי עוף, במים נגועים, ומהפרשות מאדם נגוע. החיידק מתרכז במעי ועובר למחזור הדם, מצב המאופיין בעליית חום של 40 מעלות, ואיפיוניים דמויי שפעת כגון: חולשה והרגשה כללית רעה, כאבי ראש, כאבי שרירים, בחילות, כאבי בטן, עצירות או שלשול, ולעיתים שיעול יבש. ייתכנו זיהומים משניים בטחול, בכבד, מח העצם, וכיס מרה. סיבוכים מתרחשים בכ-10% מהחולים, וכוללים דימום במערכת העיכול והינקבות של המעי עקב הדלקת. סיבוך נוסף הוא פגיעה מוחית (אנצפלופתיה) עקב הזיהום. תקופת הדגירה מהחשיפה עד לחדירה למחזור הדם היא 7-14 יום. המחלה שכיחה במדינות מתפתחות בעיקר בהודו ובנפאל.

החיסון נגד טיפוס הבטן ניתן לבני שנתיים ומעלה. יעילות החיסון היא כ-70% והוא אינו מספק הגנה מלאה מפני המחלה. מומלץ שמי שגם קיבל את החיסון יקפיד על כללי ההיגיינה האישית, התזונתית והאישית.

קיימות שתי אפשרויות לחיסון נגד טיפוס:

  1. חיסון הניתן בזריקה – חיסון המיועד לבני שנתיים ומעלה. מקנה הגנה ל-3 שנים ומומלץ לקחת אותו לפחות שבועיים לפני הנסיעה.
  2. חיסון הניתן דרך הפה (אוראלי) – חיסון המיועד לבני 6 ומעלה. הוא מורכב מ-3 כמוסות המכילות חיידקי טיפואיד חיים-מוחלשים ומקנה הגנה ל-3 שנים. מומלץ לקבל את החיסון לפחות שבועיים לפני הנסיעה.

מלריה
מלריה או (קדחת הביצות) היא מחלה זיהומית טרופית.
המלריה היא אחד מגורמי המוות העיקריים בעולם כיום: היא גורמת לחצי מיליארד חולים ול-2 מיליון מתים מדי שנה. רוב רובם של מקרי המוות הם באפריקה שמדרום לסהרה, בארצות מסוימות במזרח הרחוק ובאמריקה הדרומית והמרכזית.
קיימים תכשירים שונים למניעת מלריה: מלרון, מפלוקוין, דוקסיציקלין, כלורוקוין.

נטילת "מנת ריפוי" בעת חשד למלריה
הטיפול המונע מקטין מאוד את הסיכון להידבק במלריה, אך עדיין תתכן הדבקה. לכן יש הממליצים להכין מראש גם " מנת ריפוי" של תרופה נגד מלריה. כאשר מופיע חום גבוה מלווה בצמרמורות קשות והרגשה כללית רעה, במהלך הטיול, ואין אפשרות לפנות מיד (תוך 24 שעות) לרופא, ניתן לבחור אחת מהתרופות המפורטות להלן וליטול אותה כ"מנת ריפוי"
ובתנאי שלא ניטלה כטיפול מונע. יחד עם זאת, יש לעשות מאמץ להגיע בהקדם לרופא.
יש להפסיק לקחת את הטיפול המונע 7 ימים ולחדשו אחר כך.

דלקת כבד נגיפית A (צהבת A)
דלקת כבד נגיפית A הינה מחלה נפוצה בכל העולם, הנגרמת על-ידי נגיף הפוגע בכבד.
המחלה מועברת במזון ובמים כאשר זיהום צואתי מגיע לפה ומאדם לאדם. במבוגרים, לרוב המחלה קשה וממושכת יותר מאשר בילדים.
החיסון מומלץ לבני שנה ומעלה, לנוסעים לכל תקופת זמן נסיעה, לארצות אסיה (למעט יפן), אפריקה, דרום ומרכז אמריקה, ארצות מזרח אירופה ומדינות בריה"מ לשעבר, שלא חלו בדלקת כבד A בעבר ולא חוסנו בחיסון פעיל נגד מחלה זו. למטיילי תרמיל הנוסעים לתקופה של 6 חודשים ומעלה מומץ חיסון פעיל בשתי מנות ברווח זמן של 6-12 חודשים ביניהן.
לנסיעה קצרה יותר יכול הנוסע לבחור בחיסון הסביל (אימונוגלובולין סטנדרטי) שתוקפו 3 עד 6 חודשים, או הפעיל – אם כי עדיף החיסון הפעיל, המקנה חסינות לטווח ארוך.
בכל מקרה, אם התקופה בין קבלת החיסון הפעיל לכניסה לארץ היעד קצרה מ- 10 ימים, על המטייל לקבל בנוסף גם חיסון סביל.

דלקת כבד נגיפית B
דלקת כבד נגיפית B נגרמת על ידי נגיף הפוגע בכבד. ניתן להידבק במחלה בעיקר על ידי מגע עם דם ומוצרי דם מזוהמים ובעת מגע מיני עם אדם הנושא את הנגיף.
סדרת החיסון מורכבת משלוש זריקות במרווחים של חודש בין המנה הראשונה לשנייה וחמישה חודשים בין המנה השנייה לשלישית. חיסון חלקי המורכב מפחות משלוש מנות
נותן חסינות חלקית. החיסון נגד דלקת כבד נגיפית מסוג B נכלל בארץ בתוכנית החיסונים השגרתית לילדים, החל משנת 1992.

למי מומלץ להתחסן?
החיסון מומלץ לנוסעים למדינות הבאות: דרום-מזרח אסיה, אפריקה, דרום ומרכז אמריקה, ארצות מזרח אירופה וברית המועצות לשעבר, על פי הסבירות לחשיפה.

הוראות נגד למתן החיסון
אנשים הסובלים ממחלת חום חריפה – במקרים הללו יש לדחות את החיסון עד ההחלמה.
אנשים שסבלו מתגובה חמורה כלשהי לאחר שקיבלו מנת חיסון קודמת, לרבות תגובה אלרגית חמורה.

קדחת צהובה
קדחת צהובה הינה מחלת חום נגיפית המועברת ע"י עקיצת יתושים. המחלה נפוצה בעיקר בדרום אמריקה ובאפריקה המשוונית. סימני המחלה כוללים חום גבוה, צמרמורות, כאבי ראש, כאבי שרירים, בחילות והקאות. הכבד והכליות עלולים להיפגע והמחלה אף עלולה להיות קטלנית.

החיסון:
החיסון למחלה זו, נדרש, כתנאי כניסה לארצות מסוימות. רשימת הארצות הדורשות אישור על קבלת החיסון מהנוסעים אליהן וכן רשימת הארצות שמשרד הבריאות ממליץ לקבל את החיסון לפני הכניסה אליהן, מופצת ע"י המחלקה לאפידמיולוגיה והמחלקה למחלות זיהומיות של משרד הבריאות ונמצאת במרפאת הנוסעים בלשכות הבריאות.
דרכי המניעה כוללות נקיטת אמצעים נגד עקיצות יתושים המפורטים בחוברת למטייל וכן חיסון. החיסון מכיל נגיף חי-מוחלש וניתן מגיל 9 חודשים ומעלה (במקרים חריגים מגיל 6 חודשים) בזריקה אחת.
החיסון מקנה הגנה ל- 10 שנים החל מ- 10 ימים אחרי קבלתו.

דלקת מוח יפנית
דלקת מוח יפנית היא מחלה נגיפית המועברת על ידי עקיצת יתושים המצויים בעיקר באזורי שדות אורז. הסיכון להידבקות במחלה גדול יותר בחודשי הקיץ והסתיו. אדם שנדבק בנגיף עלול לפתח שיתוק או להיפגע מדלקת קשה ברקמת המוח.

למי מומלץ להתחסן?
חיסון נגד דלקת מוח יפנית מכיל נגיף מומת ומומלץ לבני שנה ומעלה הנוסעים בעיקר לאזורים כפריים נגועים באסיה, לתת היבשת ההודית ולאזור הפסיפי המערבי לתקופה של חודש ויותר, במיוחד בחודשי העברת המחלה.
החיסון מומלץ גם לנוסעים הטסים לתקופה של פחות מחודש, ומתכננים פעילויות בטבע או שינה בחוץ.
רשימת המדינות המלאה מתפרסמת על ידי המחלקה לאפידמיולוגיה והמחלקה למחלות זיהומיות ונמצאת במרפאות המטיילים.

החיסון עצמו מורכב מסדרה של שלושה חיסונים הניתנים במרווחים של שבעה ימים בין המנה הראשונה לשנייה ו- 30 ימים בין המנה הראשונה לשלישית, והוא ומקנה הגנה למשך שלוש שנים. החסינות למחלה מתחילה עשרה ימים לאחר גמר קבלת סדרת החיסונים.

דלקת עוצבה מנינגוקוקית
דלקת עוצבה מנינגוקוקית מתחילה בדרך כלל באופן פתאומי עם חום, כאבי ראש, בחילה ולעיתים הקאה. יש סימנים לגירוי קרומי המוח, לעיתים קרובות מופיעים דימומים בעורף. המחלה מועברת באוויר ע"י חשיפה להפרשות פה/אף/לוע של החולה בעת מגע קרוב.
החיסון נגד המחלה מומלץ לאזורים בהם המחלה שכיחה מאוד, כגון: חלק מארצות אסיה, אפריקה (שמדרום לסהרה) בעיקר באיזור המכונה BELT SITIGNINEM ודרום אמריקה.
החיסון מומלץ לנוסעים לארצות אלה העלולים לבוא במגע הדוק ולאורך זמן (מעל חודש) עם אוכלוסיה מקומית. החיסון מומלץ גם לנוסעים לתקופה קצרה מחודש ובכל סוג של נסיעה, אם התקבל מידע מוסמך על התפרצות המחלה בארץ היעד.

קיים חיסון מומת נגד זנים ,A ,C Y ו W הניתן מגיל שנתיים. מרכיב A של החיסון יעיל מגיל 3 חודשים אם ניתנות שתי מנות במרווח של שלושה חודשים ביניהן (עד גיל 18 חודש).
מומלץ לקבל את החיסון לפחות 10 ימים לפני מועד הנסיעה. החיסון מקנה הגנה ל – 3 שנים החל מ- 10 ימים אחרי קבלתו.

דלקת מח חדה המועברת ע"י קרציותTBE – TICKBORNE ENCEPHALITIS
TBE היא מחלה נגיפית המועברת לבני אדם ע"י עקיצת קרציות ולעיתים גם באמצעות צריכת חלב ומוצרי חלב לא מפוסטרים. היא נפוצה ביערות, בארצות: סקנדינביה, מערב ומרכז אירופה, מדינות בריה"מ לשעבר והמזרח הרחוק. זוהי מחלה עונתית, ההדבקה שכיחה בעיקר באביב ובקיץ.

המחלה מופיעה לאחר דגירה של 10-14 יום וסימניה: חום גבוה, כאב ראש, בחילות והקאות ומאוחר יותר עלולה להתפתח דלקת המוח. החולים עלולים לסבול משיתוק המחלה המתחיל בגפיים העליונות, ומתפשט לחלקי הגוף האחרים. ב- 8% עד 54% מהחולים קטלנית. באירופה המחלה קלה יותר ורק 1% עד 5% מתים מהמחלה. הטיפול במחלה הוא בד"כ תמיכתי אך ניתן לתת חיסון סביל (נוגדנים סגוליים ל-TBE) לאחר חשיפה אשר יעיל ב 60%-70% מהמקרים אם ניתן תוך ארבעה ימים מהעקיצה. החומר אינו זמין בישראל.

החיסון מומלץ ליוצאים לארצות בהן קיים סיכון גבוה להיחשף למחלה, הנוסעים לתקופה של שלושה שבועות ויותר, לאזורים כפריים ומיוערים, בגובה עד 1000 מ' מעל פני הים, בחודשי האביב והקיץ (אפריל עד נובמבר), ואשר עלולים להיחשף לנגיף TBE עקב עקיצת קרציות או צריכת מוצרי חלב לא מפוסטרים. קיימים שני תרכיבים, האחד למבוגרים מגיל 16 שנה והשני לילדים מגיל שנה ועד 15 שנה, כולל.

החיסון הכי חשוב – ביטוח נסיעות לחו"ל

מכיון שישנן מחלות ונגיפים רבים נוספים מפניהם לא ניתן להתחסן מראש, חשוב ביותר לבטח עצמך בביטוח נסיעות לחו"ל הכולל גם הטסה רפואית לישראל. הסיבה לכך פשוטה: במידה והמטייל הישראלי נדבק במחלה קשה בחו"ל ולרוב זה יהיה במדינת עולם שלישי, רצוי כמובן לא לסמוך על שירותי הרפואה המקומיים ולזכות כמה שיותר מהר להטסה עם צוות רפואי צמוד לישראל ולקבל את המשך הטיפול הראוי שיציל חיים. ישנם מספר סוגי ביטוח נסיעות לחו"ל, אך הביטוח המתאים ביותר לנוסעים המתחסנים לפני נסיעה הוא ביטוח נסיעות לתרמילאים.

ניתן לבצע הזמנת ביטוח נסיעות באתר בהליך מהיר ומאובטח – לביצוע הזמנה אונליין לחץ כאן

באפשרותך ליצור עמנו קשר בטל: 03-6380298 (שעות פעילות: ימים א'-ה' 16:00 – 8:00).

פוסטים נוספים